Tafel 1 - Facebook

Mark Zuckerberg, de oprichter Facebook, heeft ons gevraagd om een lijst te maken met zoveel mogelijk ideeën, die ervoor moeten zorgen dat Facebook interessant blijft voor jongeren. Het aantal jongere Facebook gebruikers lijkt af te nemen, wat niet goed is voor de opbrengst. Gemiddeld gebruiken jongeren het meeste internet, dus het is een grote doelgroep waar vaak op gericht wordt. Daarom is het belangrijk om het product - in dit geval Facebook - voor jongeren aantrekkelijk te maken.

 

- Snapchat wordt veel gebruikt omdat er veel gezichtsfilters in de app zitten, waardoor het een geliefde app is. Facebook zou samen kunnen gaan werken met Snapchat, of zelf zulke filters gaan maken (alleen mogelijk als er een voorcamera in de telefoon of webcam in de computer aanwezig is). Jongeren vinden het leuk om foto's met zulke filters te plaatsen op het internet, dus Facebook zou goed gebruik kunnen maken van deze trend.

 

- Er zitten ook veel games in Facebook, maar veel daarvan zijn niet populair. Candy Crush is een voorbeeld van een bekende game die via Facebook gespeeld kan worden. Er zouden nu minder games van een hogere kwaliteit moeten komen op Facebook - zoals Candy Crush - van verschillende categorieën. Als er minder games van een hogere kwaliteit te vinden zijn, is er meer overzicht - en meer zekerheid dat het spel dat je wilt spelen van goede kwaliteit is. 

 

- Een andere mogelijkheid is dat Facebook samen zou kunnen werken met grote game-developers. De game-developers betalen Facebook om een demo van een spel speelbaar te maken via Facebook. Als de speler een bepaalde score haalt, kan hij of zij korting krijgen op het volledige spel. Zo maakt Facebook winst omdat de game-developer een plaats bij de games-pagina koopt, en de game-developer maakt winst omdat hun spel op deze manier bekender wordt, en dus meer gekocht wordt.

 

Dit zijn een aantal voorbeelden van hoe Facebook zichzelf populairder kan maken bij de jongeren, zodat ze meer winst kunnen maken. Hopelijk vindt Zuckerberg het goede ideeën - goed genoeg  om er wat voor neer te leggen.. 

Tafel 4 - Reclame

Coca Cola is al decennia lang een populair frisdrank-merk, wat door veel mensen wordt gedronken. Vooral in de hete zomers, op onder andere de terrassen en stranden.

 

- Coca Cola is een groot bedrijf dat veel geld kan uitgeven aan het adverteren van hun producten. Ze kunnen overdag en 's avonds op grote zenders zoals RTL4, Veronica en MTV in de reclame het product promoten. Omdat veel mensen naar deze zenders kijken, zullen veel mensen de reclame voorbij zien komen. 

 

- Als je onderweg bent met de auto of met het openbaar vervoer, zie je meestal veel posters of billboards voorbijkomen. Vooral als de poster een beetje opvalt, zullen meer mensen ernaar kijken. Omdat er veel posters en billboards te zien zijn onderweg, is het belangrijk dat het ontwerp pakkend en opvallend is zodat het de blikken van de consumenten aan zal trekken.

 

- Omdat Kokos Kola zomers klinkt, zou het slim zijn om zomer-achtige dingen of activiteiten te sponsoren. Neem bijvoorbeeld een beach volleybal-tournooi, zoiets trekt veel publiek. Je kan overal kraampjes en vlaggen neerzetten met het logo van Coca Cola [of van de Kokos Cola zelf] Een hoop mensen zullen dorst krijgen, dus willen ze een drankje kopen. Ze zien overal reclame voor het drankje, dus de kans is groot dat ze voor dat product gaan kiezen.

 

- Op een hete zomerdag zou je kraampjes op drukke plekken in de stad neer kunnen zetten, waar ze kleine blikjes Kokos Cola uitdelen. Mensen houden van gratis, dus proberen ze het product natuurlijk graag uit. Als het ze bevalt, gaan ze naar de winkel om er meer van te kopen - en omdat de kans groot is dat een hoop mensen een blikje Kokos Cola hebben geproefd, weten er veel mensen van het product af. Al zouden ze het zelf niet lekker vinden, dan zou het nog kunnen dat ze het product bij anderen aanbevelen.

 

Dit zijn dus een aantal manieren die Coca Cola kan gebruiken om hun nieuwe product te promoten. Wie weet  inspireren deze voorbeelden Coca Cola om vergelijkbare promotiemethodes te verzinnen, maar dit is in ieder geval een goed begin. Een aantal hiervan gebruiken ze eigenlijk al, maar het is nog steeds effectief - dus die manieren blijven ze voorlopig nog gebruiken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb