Media op straat
Mensen worden hun hele leven verleid door reclames. Reclamecampagnes zijn vaak gericht op een bepaalde groep mensen; de doelgroep. Dit kunnen bijvoorbeeld mannen of vrouwen zijn, jonge of oude mensen, sportieve of juist luie mensen. Het bedrijf probeert een boodschap over te brengen door verschillende soorten media. Neem bijvoorbeeld billboards of reclames op tv.
Het doel van de boodschap kan verschillen. Een reclame kan overtuigend werken, ze willen je misschien laten geloven dat je iets nodig hebt. Ook kan het informerend zijn, zoals de informatieposters van het openbaar vervoer. Als het activerend werkt kan de media uiting gaan over het schoonhouden van de buurt. Soms is het doel esthetisch, dan gaat het bijvoorbeeld over een muurschildering.
Bij deze media uitingen word niks aan het toeval overgelaten. De beelden, kleuren, teksten, fonts, media en locaties worden bewust gekozen om het zo effectief mogelijk te maken en zo de doelgroep te bereiken.
Hieronder staan de tien verschillende communicatie-uitingen met een omschrijving.
Reclame voor feest of festival: Dit is een poster in school, gemaakt voor een festival genaamd expedition festival. Het contrast tussen de sterke witte letters en de zwarte achtergrond is erg opvallend, net als de felle kleuren die gelijk je aandacht trekken.
Gericht op metromannen: Deze foto van een gespierde celebrity - Justin Bieber - is een voorbeeld voor veel jongens en mannen, voornamelijk de metromannen. Omdat Justin er goed uitziet in de onderbroek willen de metromannen er ook graag zo uitzien.
Boodschap voor toeristen: Deze plattegrond van Rotterdam help touristen om de weg naar bijvoorbeeld een bezienswaardigheid te vinden.
Lelijk logo: Dit logo leek niet echt op een logo. Het is een woord getypt in een simpel lettertype met een vage smiley erachter.
Krachtig logo: Door het kleurcontrast en de symmetrie is het een erg opvallend logo.





Boodschap op de grond: Als je iets uitgespreid op straat ziet staan kan het zijn dat je nieuwsgierig wordt en meer wilt zien.
Uiting op gekke plek: Deze poster staat half achter een hek naast een tunneltje, hij is nu niet goed leesbaar.
Esthetische waarde: De kleuren, lettertypes en illustraties stonden mooi samen. Het ruimtethema trok me ook erg aan.
Bijzondere betekenis: Deze uitspraak bij de makeup vond ik erg mooi, omdat je met makeup jezelf niet zou moeten bedekken, maar meer van jezelf laten zien aan de wereld.
Hard om gelachen: Deze spiderman zeg er best wel grappig uit, het trekt je aandacht omdat iets bekends iets is aangepast.





Maak jouw eigen website met JouwWeb